Direktlänk till inlägg 13 juni 2009

Kolik häst

Av linda - 13 juni 2009 12:37

Går dagen blev inte riktigt som jag tänkt mig, tanken var att jag och mli skulle åka till Sollefteå och festa tillsammans med kim och alla studenter. Men istället blev de en kväll fylld med oro och promenader.

klockan var runt sju, mamma hade varit upp en sväng och var på väg hem, jag och mli skulle precis gå in och äta grillat som mli hade fixat, sen skulle vi börja små dricka. När mamma ringer och säger - Pajen ligger i hagen och vill inte resa sig.

Vi går ut för att kolla, ihop om att mamma överdriver en aning. Men de gjorde hon inte.

Pajen ville inte resa sig, när jag väl fick upp henne, hördes inte ett ljud från magen, hon var uppsvälld och andades tungt. Symtomen på grovtarmsförstoppning/kolik var ett faktum.

Jag tog ut henne ur hagen och börjaed min vandring. Jag, mli, marcus och pappa turades om att prommenera, vi gick och gick försökte hälla i henne olja och filmjölk, men de mesta for utanför. Hon blev tröttare och tröttare ville hela tiden lägga sig ner, hon rullade in i tvättstälnningen, men tur var de annars skulle hon ha rullat ut för en slänt bakom huset.

Fortfarande helt tyst i magen efter ca 3 timmars prommenad. Tankarna snurrade i huvudet, vad skulle hända, min älskade Paj fick inte ge upp och lämmna mig nu...

Jag ringde veterinären, hon sa att hon kunnde komma upp och kolla, men mer kunde hon typ inte göra. Irritationen bubblade inom mig, kolla, de kan väl jag oxå trots att jag inte har någon vet utbildning.. Känndes ju väldigt possitivt, de enda en vet kan göra är att kolla... Vi diskuterade om jag skulle ställa in henne en stund och villa, för hon var väldigt slut eter all promenad.

De var med oro i kroppen som jag gick in med henne i boxen, för jag vet att risken att kolik övergår till tarmvred om dom lägger sig ner och rullar är stor.

Hon la sig ner men rullade inte, hon var helt slut orkade inte hålla upp sitt huvud längre. Skulle detta vara slutet?

Hon började andas lugnt, nästan för lungt jag trodde ett tag att hon inte andades alls.

Plötsligt börjar magen att låta efter ca 1 timmes masage, hon reser sig upp och hennes blick blev genast mkt klarare.

När jag var ut till henne kl 2 stog hon upp och hennes mage lät. :)

Min älskade Paj verkade må bra igen :)





 
 
Ingen bild

Mli

15 juni 2009 12:49

har då aldrig vare så gla för en liten fis :P

 
Ingen bild

:inda

15 juni 2009 14:02

Näe inte jag heller :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda - 29 februari 2012 11:53

Åter igen har de gått flera månader sedan  ja va in och skrev något här, funderar på att ge upp denna blogg och börja på nytt igen, förstår att man inte har några läsare kvar när man är så seg som jag..   De har hänt ganska så mkt sen senast, rol...

Av linda - 21 november 2011 20:14

ja kände dig inte, men jag vet vem du var.. Kan inte ens föreställa mig hur fruktansvärt de är för dina nära o kära... Att ryckas från livet bara 24 år gammal är inte rättvist..   När man hörde en 23-24 årig kille död i bilolycka i forse/granin...

Av linda - 15 november 2011 22:10

På väg hem från Ullared fyra tjejer = fullpackad bil ja o Kim delar säte :p vi hängde tre st på takboxen för att få igen den.  Som vanligt blev pengarna kvar där men mkt grejer ha vi med hem :) emma o Tessa ha haft barna födande lektion för mig o Kim...

Av linda - 10 november 2011 22:21

Ha percis varit ute på en månskens ritt med min kära häst maya, månen är en uppskattad ljuskälla, förbaskat härligt att faktiskt se vart man rider för en gångs skull :P Längtar till den dagen då man har en belsyst paddock, eller när man vunnit 130 ...

Av linda - 8 november 2011 22:29

inser att ja faktiskt inte har en aning om ja stavar min rubrik rätt, inte så ofta man använder ordet susspensoar, men ni förstår säkert vad ja menar ändå :P   Ja o brudarna kim o mli drog till Junsele på halowen kalas i lördgas, som vanligt triv...

Presentation

Omröstning

har du avlagt några nyårslöften?
 Ja
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ett avtryck i vardagen


Ovido - Quiz & Flashcards